Bolečina V Rami – Kaj Za Vraga Me Boli?

Bolečina V Rami
Teja Ličen Slika

Objavila Teja Ličen – April 26, 2021 

Ramo smatramo za enega najkompleksnejših sklepov, saj  v ramenskem sklepu najdemo kar 4 sklepe, ki jih  sestavljajo  3 kosti  s številnimi mišicami. To pa pomeni, da ko ena stvar ne deluje pravilno,  to povzroči  kaskado prilagoditev ostalih struktur in v kolikor vzrok ni dovolj zgodaj in ustrezno odpravljen se izrazi kot neprijetne bolečine v rami. Kompleksna zgradba posledično tudi otežuje natančno diagnostiko , saj se  vzroki med seboj velikokrat prepletajo in so vzrok-posledica eden drugemu.  Bolečine v rami naj vam bodo signal, da je potrebno  pravočasno poiskati vzrok, ki povzroča bolečino, da ne pride do še hujših okvar.

Pa začnimo lepo na začetku in si poglejmo na hitro osnovno anatomijo rame:

Anatomija Rame

Sam sklep sestavljajo 3 kosti, in sicer lopatica (lat: scapula),  nadlahtnica (lat.: humerus) in ključnica (lat.: clavicula). Glavno sklepno površino kroglastega ramenskega sklepa tvorita glavica nadlahtnice in sklepna kotanja lopatice, imenovana glenoid. Nad glenoidom se del lopatice izboči navzgor in s svojim izrastkom oblikuje »streho« ramenskega sklepa (akromion), ter navzpred, kjer izrašča korakoidni izrastek. Izrastek se stika s ključnico, katera služi kot edina kostna struktura, ki povezuje trup z ramenskim obročem preko sterno-klavikularnega sklepa medialno in akromio-klavikularnega sklepa lateralno, ter pregrado in zaščito za živčne in žilne strukture, ki pod njo potekajo.

Anatomija Rame

Čeprav sklep sestavljajo le 3 kosti v ramenskemu sklepu najdemo kar 4 sklepe: 

  • Acromio-klavikularni sklep: med acromionom lopatice in ključnico
  • Sternoklavikularni sklep: ki povezuje trup z ramenskim obročem ter poteka med ključnico in prsnico
  • Glenohumeralni sklep: Ta sklep je med malo konkavno površino glenoidne kotanje lopatice in nadlahtnico. Predstavlja največji in glavni sklep ramenskega obroča!
  • Scapulotorakalni sklep: ne obravnavamo kot pravi sklep, ampak artikulacijo (t.j.: gladko drsenje) lopatice po posterio-lateralnemu (t.j.: zadnjemu) delu prsnega koša, ki je odvisno od učinkovitega delovanja akromioklavikularnega in sternoklavikularnega sklepa, ter mišičnih struktur okrog lopatice. Pomemben za učinkovito izvajanje gibov zgornjega uda (npr.: dvig roke nad glavo…).
Bolečine Pod Lopatico

Ne bomo se podrobneje spuščali v delovanje posameznih vrst sklepov ramenskega obroča, si bomo pa pogledali še pasivne in aktivne stabilizatorje sklepa, ki so najpogosteje izvor težav in bolečine v rami.

Pasivni Stabilizatorji Sklepa

  • Labrum Glenoida: fibrozno-hrustančna struktura na robu glenoidne kotanje. Zagotavlja dodatno globino in površino stika z glavico nadlahtnice, ter prispeva k boljši stabilnosti rame.
  • Sklepna kapsula: se nanaša na ligamentarno skupino vezi, ki objemajo kroglasti sklep rame in sklep stabilizirajo. Ligamenti: Korakohumeralni ligament / Zgornji glenohumeralni ligament / Srednji glenohumeralni ligament in Spodnji glenohumeralni ligament

Aktivni Stabilizatorji Sklepa

Dinamične stabilizacijske strukture vključujejo mišice rotatorne manšete, nekateri pa mednje prištevajo tudi  mišico biceps brachii.

Mišične sile omenjenih mišic povzročijo konkavni kompresijski učinek usmerjen proti središču glenoida, ter povečajo stabilizacijski učinek sklepnih površin.

Rotatorna Manšeta

Rotatorna manšeta je splošno ime za skupino 4 ločenih mišic in njihovih tetiv, ki zagotavljajo moč in stabilnost ramenskega kompleksa med gibanjem. Drugače jih označujemo tudi s kratico »SITS«, ki se sklicuje na prvo črko njihovih imen; Supraspinatus, Infraspinatus, Teres minor in Subscapularis. Izvirajo iz lopatice in se naraščajo na glavo nadlahtnice, ter tako tvorijo manšeto okrog glenohumeralnega sklepa.

Rotatorna Manšeta

Mišice rotatorne manšete so ključnega pomena pri skoraj vseh vrstah ramenskih gibov. Njihova uravnotežena moč in gibljivost sta silno pomembni za funkcionalno delovanja celotnega ramenskega obroča.

Dokazano je, da disfunkcije rotatorne manšete povzročijo bolečine v rami, poslabšajo funkcionalne sposobnosti ramenskega sklepa in zmanjšajo kakovost življenja.

Biceps Brachii – Dodatna Stabilnost Ramenskega Sklepa

Biceps Brachii tesno sodeluje z rotatorno manšeto kot depresor glave nadlahtnice, ter poveča torzijsko togost sklepa tako, da se mišica upira prekomerni zunanji rotaciji. To je pomembno predvsem pri ekstremnih gibih roke nad glavo, kot je npr. pozna faza meta, kjer je zaradi abdukcije in ekstremne zunanje rotacije ramenski sklep  izpostavljen nestabilnosti. 

Prav tako služi kot primarni depresor nadlahtnice med abdukcijo.

Lopatica

Kot osrednji segment v kinetični verigi gibanja ima lopatica pomembno vlogo pri športnih aktivnostih, predvsem gibih roke nad glavo.

Mišice rotatorne manšete lahko uspešno ustvarijo največjo silo le, če uravnotežena aktivnost mišic omogoča, da lopatica gladko drsi po postero-lateralni površini prsnega koša.

Bolečina V Rami Pri Dvigu Roke

Številne mišice izvirajo iz lopatice ali se nanjo priraščajo tako, da lopatico stabilizirajo in zagotavljajo gladko gibanje.

Pomembne skapulo-torakalne mišice:

  • Trapezius (zgornja / srednja / spodnja vlakna)
  • Levator scapulae
  • Romboidne mišice (mala / velika)
  • Deltoid
  • Pectoralis minor
  • Serratus Anterior

Kar zapleteno zgrajen sklep kajne? …. Poleg zgoraj navedenih mišic pa ramenski obroč sestavlja še veliko drugih mišic, ki ob poškodbi ali nepravilnem delovanju lahko vplivajo na slabšo funkcionalno delovanje ramena, ki se posledično izrazijo kot bolečine v rami.

Zato je pomembno omeniti tudi mišice:

  • Latissimus dorsi
  • Teres major
  • Coracobrachialis
  • Pectoralis major

Razlogi Za Bolečine V Rami

V kolikor bolečine v rami niso posledica  akutne poškodbe (npr.: padca, udarca…), nekaj v rami ne “funkcionira pravilno” in je potrebno ramo ustrezno stestirati, ugotoviti izvor ter ji povrniti polno funkcionalnost in gibljivost.

Kot strokovnjak na rehabilitacijskem področju se zavedam, da bo posameznik pri opisovanju bolečine mislil na celoten ramenski obroč ( na sam sklep, hkrati pa tudi na vse mišicno-vezivne structure sklepa). Ker je okrog sklepa toliko majhnih struktur (to so  ligamenti, sklepna ovojnica, mišice in kosti), pogostokrat nefunkcionalna struktura preobremeni ostale in posledično bolečina seva stran od dejanskega izvora Temu pojavu pravimo “prenesena bolečina”.

Ustrezni funkcionalni testi so pomembni za uspešno določitev izvora težav.

Bolečina se lahko stopnjuje in poslabša ob gibanju roke v večjih obsegih giba.

Velikokrat ljudje bolečino ignorirajo, kar pa lahko stanje samo še poslabša in povzroči še več težav ter vodi v tendinitis, bursitis, utesnitve, ukleščenje živca ali pa še huje – do natrganin in izpahov ramena.

Bolečine V Rami

Posledično lahko ljudje zaradi stalne bolečine, šibkost v roki ali omejitve gibanja prevzamejo drugačne vzorce premikanja,  zato se čas rehabilitacije podaljša.

Pa poglejmo si v grobem nekaj najpogostejših vzrokov za bolečine v ramenih:

Nestabilnost Ramenskega Sklepa

V kolikor je sklep nestabilen ima posameznik občutek, kot da je sklep ohlapen in da se bo izpahnil. Nestabilnost sklepa lahko nastane brez vzroka ali kot posledica poškodbe.

Velik obseg gibanja rame in relativno velika glave nadlahtnice v primerjavi s plitvo glenoidno kotanjo povzroči zmanjšane stabilnosti sklepa in prispeva k temu, da je rame najpogosteje izpahnjen sklep našega telesa.

Za odpravo težave je potrebno redno izvajanje vaj za ramenski obroč, predvsem vaj za stabilizacijo glenohumeralnega sklepa, s katerimi okrepimo vse “prešibke” mišice, omogočimo gladko drsenje lopatice  ter zagotovimo stabilnost sklepa tudi v ekstremnih obsegih giba.

Utesnitveni Sindrom (ang.: Impingement)

Najpogosteje utesnitev povzroča pretirano drgnenje mišice supraspinatus ob acromion, kjer je že tako malo prostora. Konstantno drgnjenje povzroči vnetje tetive (tendinitis), zaradi česar se prostor za drsenje tetive še zmanjša, bolečinski živčni končiči se nadražijo, pacienti pa pogostokrat težavo opišejo kot “bolečina v rami ne morem dvigniti roke«.

Vaje Za Rame

Utesnitveni sindrom delimo na primarnen in sekundarnen. Predispozicijski dejavnik tveganja za “primarno utesnitev” je pre-obremenitev mišice med športnimi ali poklicnimi dejavnostmi, predvsem gibih kot je dvig roke nad glavo, za “sekunadrno utesnitev” pa preobremenitev rotatorne manšete in mišičnega neravnovesja ostalih mišic rameskega sklepa.

Ob utensnitvi v rami je potrebno takoj poiskati zdravniško in kineziolško oskrbo, ker lahko sčasoma povzroči veliko resnejšo poškodbo kot je bursitis ali še huje, natrganje ene izmed mišic rotatorne manšete.

Bursitis

Bursa je vrečka, napolnjena s sinovialno tekočino, ki jo najdemo med tkivi (kostmi, kožo, kitami in mišicami), njena naloga pa je zmanjševanje trenja in draženja med tkivi. Ko se burze vnamejo in nabreknejo, govorimo o burzitisu, zaradi česar boste med telesno aktivnostjo občutili bolečino.

Najpogostejši je subakromialni burzitis, ki se izrazi z bolečino v sprednjemu ali zunanjemu delu ramena.

Bursitis

Običajno je kroničnega izvora (se pojavi skozi čas kot posledica tendinitisa), zaradi česar postane dviganje ali doseganje nad glavo neprijetno, pogostokrat pa je prisotna tudi bolečina v rami ponoči, ki onemogoča miren spanec.

Poškodbe Rotatorne Manšete

Poškodbe rotatorne manšete so različne, od preprostih vnetij do popolnih ruptur tetiv. Ob rupturah tetiv je pogostokrat potrebno operativno zdravljenje. Zelo pomembno je zavedanje o izvajanju vaj za povrnitev gibljivosti ramenskega obroča.

Ko je rotacijska manšeta poškodovana, si ljudje pogostokrat ne povrnejo celotne ramenske funkcije in obsega giba, ki je potrebna za pravilno delovanje ramenskega sklepa.

Zamrznjena Rama (ang.: Frozen Shoulder)

Popolni obseg giba pa je nujno potreben za učinkovito funkcijo ramenskega sklepa, zato bodite vztrajni med vašo rehabilitacijo, ter investirajte v povrnitev popolne gibljivosti sklepa.

Zamrznjena rama, imenovana tudi adhezivni kapsulitis, povzroča bolečino in togost gibanja v rami. Posameznik bo imel občutek kot da je sklep »zamrznjen«.  Bolečine v ramah se po obdobju poslabšanja simptomov običajno izboljšajo, čeprav lahko popolno okrevanje traja tudi do 3 leta.

Zdravljenje zamrznjene rame vključuje vaje za povrnitev gibljivosti predvsem ramenske sklepne kapsule (poleg mišičnih struktur sklepa), včasih pa ob velikih bolečinah tudi kortikosteroidna zdravila, vbrizgana v sklepno kapsulo za pospešitev celjena. V majhnem odstotku primerov je lahko indicirana artroskopija rame za sprostitev sklepne kapsule.

Vnetje Ramenskega Živca

Izvor težav lahko izhaja iz vratne hrbtenice, kot posledica degenerativnih sprememb funkcionalnih segmentov vratne hrbtenice. Kadar so degenerativne spremembe izražene do te mere, da dražijo korenine vratnih živcev, lahko pride do nastanka zelo moteče radikulopatije (bolečina s širjenjem mravljinčenja v zgornjo okončino).

Ukleščen živec povzroči bolečine v rami in okoliških strukturah na različnih mestih, pacienti pa bodo pogostokrat opisali, da jih odvisno od mesta prizadetosti vratne hrbtenice, pesti:

  • bolečina pod lopatico
  • bolečine v rami in mravljinčenje v prstih
  • bolečine v vratu in zatilju
  • lahko so prisotne tudi bolečine v prsnem košu

Tovrstni izvori težav se v večini primerov zdravijo praviloma konzervativno, saj je konservativni potek zdravljenja tovrstne bolečine ugoden. Pri radikulopatiji je operativni poseg le občasno potreben.

Več o simptomih bolečine v rami in njenih vzrokih lahko preberete tukaj

Rehabilitacija Bolečine V Rami

Zgodnje odkrivanje vzrokov je ključno za krajši čas rehabilitacije in preprečevanje resnejših poškodb ramenskega sklepa.

Pitje Kave

Poškodbe in bolečine v rami zahtevajo kaskado funkcionalnih testov ter analizo biomehanike in obsega giba ramenskega sklepa, na podlagi katerih običajno ugotovimo pomanjkljivosti in izvor težav.

Ustrezno znanje in razumevanje biomehanike ramenskega sklepa ter medsebojne sinergije okoliških struktur je ključno za predpis ustrezne vrste terapije ter učinkovite vaje za ramenski obroč, predvsem vaje za stabilizacijo rame s katerimi težave odpravimo in zagotovimo stabilnosti sklepa.

V akutni fazi težav, so najučinkovitejše izometrične vaje, ki dokazano, pozitivno vplivajo na zmanjšanje bolečine in dvig aktivacije šibkejših mišic.

Zaključek 

Zgoraj so vam v grobem predstavljeni eni izmed najpogostejših vzrokov za bolečine v rami. Ramenski sklep je kompleksen, kar otežuje enostavno in natančno diagnostiko izvora težav.

Bolečine v rami naj vam bodo signal, da nekaj v ramenskemu sklepu ne funkcionira optimalno in je potrebno težavo odpraviti.

Gibljivost sklepa je strateško pomembna za normalno funkcionalnost, saj v kolikor je le ta pomanjkljiva, mišice okrog sklepa ne morejo ustrezno opravljati svoje naloge in »okvaro v delovanju sistema« signalizirajo skozi bolečino.

Bolečina v rami je ob odsotnosti travme, pogostokrat posledica porušenega funkcionalnega delovanja mišic. Eden izmed razlogov je tudi miofascialna bolečina ali “prenesena bolečina”, ki ob iritaciji ovojnic mišic povzroči sevanje bolečine v prsni koš ali vzdolž roke.

Ignoriranje bolečine ni rešitev!

Pogostokrat bolečina v rami ne izgine sama od sebe. Tkivu je potrebno na ustrezen način podati signal (ali preko raztezanja ali preko krepitve), ter tako težavo odpraviti.

Imejte radi svoje sklepe in poskrbite da delujejo “gladko” in funkcionalno.

V kolikor vam vaša rama nagaja, me lahko kontaktirate preko kontaktnega obrazca, da skupaj poiščemo rešitev in bolečino odpravimo.

Pogosta Vprašanja

Tendinitis – Zdravljenje: Koliko časa?

Večina tendinitisov se pozdravi v dveh do štirih tednih, medtem ko kronični tendinitis lahko traja tudi več kot šest tednov; pogostokrat zato, ker pacient kiti ne nameni dovolj časa, da se le-ta zaceli. V kroničnih primerih lahko pride tudi do omejitve gibanja sklepa zaradi brazgotinjenja ali zoženja ovojnice tkiva, ki obdaja tetivo.

Bolečine V Rami – S Katerimi Vajami Jih Odpraviti?

Preprostega odgovora ni. Glede na težave posameznika in njegove omejitve v sklepu se vaje predpiše individualno.

Teja Ličen Slika

Teja Ličen, mag. kin.

Blog “Moje Gibanje”  je zasnovan kot prostor spoznanja in srečevanja, s pestrim naborom zanimivih prispevkov na temo gibanja, treninga, zdravja, bivanja.

Deli s Prijatelji:

Widget

Pin It on Pinterest