Bolečina v Rami – Kaj Za Vraga Me pa Boli?

Kave
Teja Ličen Slika

Objavila Teja Ličen – April 04, 2021 

Ramo smatramo za enega najkompleksnejših sklepov, saj  v ramenskem sklepu najdemo kar 4 sklepe, ki jih  sestavljajo  3 kosti  s številnimi mišicami. To pa pomeni, da ko ena stvar ne deluje pravilno,  to povzroči  kaskado prilagoditev ostalih struktur in v kolikor vzrok ni dovolj zgodaj in ustrezno odpravljen se izrazi kot neprijetne bolečine v rami. Kompleksna zgradba posledično tudi otežuje natančno diagnostiko , saj se  vzroki med seboj velikokrat prepletajo in so vzrok-posledica eden drugemu.  Bolečine v rami naj vam bodo signal, da je potrebno  pravočasno poiskati vzrok, ki povzroča bolečino, da ne pride do še hujših okvar.

Pa začnimo lepo na začetku in si poglejmo na hitro osnovno anatomijo rame:

Anatomija Rame

Sam sklep sestavljajo 3 kosti, in sicer lopatica (lat: scapula),  nadlahtnica (lat.: humerus) in ključnica (lat.: clavicula). Glavno sklepno površino kroglastega ramenskega sklepa tvorita glavica nadlahtnice in sklepna kotanja lopatice, imenovana glenoid. Nad glenoidom se del lopatice izboči navzgor in s svojim izrastkom oblikuje »streho« ramenskega sklepa (akromion), ter navzpred, kjer izrašča korakoidni izrastek. Izrastek se stika s ključnico, katera služi kot edina kostna struktura, ki povezuje trup z ramenskim obročem preko sterno-klavikularnega sklepa medialno in akromio-klavikularnega sklepa lateralno, ter pregrado in zaščito za živčne in žilne strukture, ki pod njo potekajo.

Sestava Kofeina

Čeprav sklep sestavljajo le 3 kosti v ramenskemu sklepu najdemo kar 4 sklepe:

 

  • Acromio-klavikularni sklep: med acromionom lopatice in ključnico
  • Sternoklavikularni sklep: ki povezuje trup z ramenskim obročem ter poteka med ključnico in prsnico
  • Glenohumeralni sklep: Ta sklep je med malo konkavno površino glenoidne kotanje lopatice in nadlahtnico. Predstavlja največji in glavni sklep ramenskega obroča!
  • Scapulotorakalni sklep: ne obravnavamo kot pravi sklep, ampak artikulacijo (t.j.: gladko drsenje) lopatice po posterio-lateralnemu (t.j.: zadnjemu) delu prsnega koša, ki je odvisno od učinkovitega delovanja akromioklavikularnega in sternoklavikularnega sklepa, ter mišičnih struktur okrog lopatice. Pomemben za učinkovito izvajanje gibov zgornjega uda (npr.: dvig roke nad glavo…).
Sestava Kofeina

Ne bomo se podrobneje spuščali v delovanje posameznih vrst sklepov ramenskega obroča, si bomo pa pogledali še pasivne in aktivne stabilizatorje sklepa, ki so najpogosteje izvor težav in bolečine v rami.

Pasivni Stabilizatorji Sklepa

  • Labrum Glenoida: fibrozno-hrustančna struktura na robu glenoidne kotanje. Zagotavlja dodatno globino in površino stika z glavico nadlahtnice, ter prispeva k boljši stabilnosti rame.
  • Sklepna kapsula: se nanaša na ligamentarno skupino vezi, ki objemajo kroglasti sklep rame in sklep stabilizirajo. Ligamenti: Korakohumeralni ligament / Zgornji glenohumeralni ligament / Srednji glenohumeralni ligament in Spodnji glenohumeralni ligament

Aktivni Stabilizatorji Sklepa

Dinamične stabilizacijske strukture vključujejo mišice rotatorne manšete, nekateri pa mednje prištevajo tudi  mišico biceps brachii.

Mišične sile omenjenih mišic povzročijo konkavni kompresijski učinek usmerjen proti središču glenoida, ter povečajo stabilizacijski učinek sklepnih površin.

Rotatorna Manšeta

Rotatorna manšeta je splošno ime za skupino 4 ločenih mišic in njihovih tetiv, ki zagotavljajo moč in stabilnost ramenskega kompleksa med gibanjem. Drugače jih označujemo tudi s kratico »SITS«, ki se sklicuje na prvo črko njihovih imen; Supraspinatus, Infraspinatus, Teres minor in Subscapularis. Izvirajo iz lopatice in se naraščajo na glavo nadlahtnice, ter tako tvorijo manšeto okrog glenohumeralnega sklepa.

Sestava Kofeina

Mišice rotatorne manšete so ključnega pomena pri skoraj vseh vrstah ramenskih gibov. Njihova uravnotežena moč in gibljivost sta silno pomembni za funkcionalno delovanja celotnega ramenskega obroča.

Dokazano je, da disfunkcije rotatorne manšete povzročijo bolečine v rami, poslabšajo funkcionalne sposobnosti ramenskega sklepa in zmanjšajo kakovost življenja.

Biceps Brachii – Dodatna stabilnost ramenskega sklepa

Biceps Brachii tesno sodeluje z rotatorno manšeto kot depresor glave nadlahtnice, ter poveča torzijsko togost sklepa tako, da se mišica upira prekomerni zunanji rotaciji. To je pomembno predvsem pri ekstremnih gibih roke nad glavo, kot je npr. pozna faza meta, kjer je zaradi abdukcije in ekstremne zunanje rotacije ramenski sklep  izpostavljen nestabilnosti. 

Prav tako služi kot primarni depresor nadlahtnice med abdukcijo.

Anatomija Rame

Pitje Kave

Poškodbe in bolečine v rami zahtevajo kaskado funkcionalnih testov ter analizo biomehanike in obsega giba ramenskega sklepa, na podlagi katerih običajno ugotovimo pomanjkljivosti in izvor težav.

Ustrezno znanje in razumevanje biomehanike ramenskega sklepa ter medsebojne sinergije okoliških struktur je ključno za predpis ustrezne vrste terapije ter učinkovite vaje za ramenski obroč, predvsem vaje za stabilizacijo rame s katerimi težave odpravimo in zagotovimo stabilnosti sklepa.

V akutni fazi težav, so najučinkovitejše izometrične vaje, ki dokazano, pozitivno vplivajo na zmanjšanje bolečine in dvig aktivacije šibkejših mišic.

Zaključek 

Zgoraj so vam v grobem predstavljeni eni izmed najpogostejših vzrokov za bolečine v rami. Ramenski sklep je kompleksen, kar otežuje enostavno in natančno diagnostiko izvora težav.

Bolečine v rami naj vam bodo signal, da nekaj v ramenskemu sklepu ne funkcionira optimalno in je potrebno težavo odpraviti.

Gibljivost sklepa je strateško pomembna za normalno funkcionalnost, saj v kolikor je le ta pomanjkljiva, mišice okrog sklepa ne morejo ustrezno opravljati svoje naloge in »okvaro v delovanju sistema« signalizirajo skozi bolečino.

Bolečina v rami je ob odsotnosti travme, pogostokrat posledica porušenega funkcionalnega delovanja mišic. Eden izmed razlogov je tudi miofascialna bolečina ali “prenesena bolečina”, ki ob iritaciji ovojnic mišic povzroči sevanje bolečine v prsni koš ali vzdolž roke.

Ignoriranje bolečine ni rešitev!

Pogostokrat bolečina v rami ne izgine sama od sebe. Tkivu je potrebno na ustrezen način podati signal (ali preko raztezanja ali preko krepitve), ter tako težavo odpraviti.

Imejte radi svoje sklepe in poskrbite da delujejo “gladko” in funkcionalno.

V kolikor vam vaša rama nagaja, me lahko kontaktirate preko kontaktnega obrazca, da skupaj poiščemo rešitev in bolečino odpravimo.

Pogosta Vprašanja

Tendinitis – Zdravljenje: Koliko časa?

Večina tendinitisov se pozdravi v dveh do štirih tednih, medtem ko kronični tendinitis lahko traja tudi več kot šest tednov; pogostokrat zato, ker pacient  kiti ne nameni dovolj časa, da se le-ta zaceli. V kroničnih primerih lahko pride tudi do omejitve gibanja sklepa zaradi brazgotinjenja ali zoženja ovojnice tkiva, ki obdaja tetivo.

Bolečine v rami – S katerimi vajami jih odpraviti?

Preprostega odgovora ni. Glede na težave posameznika in njegove omejitve v sklepu se vaje predpiše individualno.

Teja Ličen Slika

Teja Ličen, mag. kin.

Blog “Moje Gibanje”  je zasnovan kot prostor spoznanja in srečevanja, s pestrim naborom zanimivih prispevkov na temo gibanja, treninga, zdravja, bivanja.

Deli s Prijatelji:

Widget

Pin It on Pinterest