Plantarni Fasciitis – Naldežno Vnetje Stopalnega Loka

Plantar Fasciitis
Teja Ličen Slika

Objavila Teja Ličen – Oktober 05, 2021 

Plantarni fasciitis (ang.: Plantar Fascitiis) oziroma vnetje stopalnega loka, naj bi vsaj enkrat v življenju prizadelo od 5 do 10% ljudi. Gre za dokaj neugodno poškodbo stopala, ki prizadene večinoma tekače, plesalce (npr.: balet) ali tiste, ki se ukvarjajo s športi, kjer prihaja do velikega števila skokov. Z vidika poklicne narave, pa so na udaru predvsem tisti, ki velik del dneva prebijejo na nogah (npr.: delavci v tovarni, vojaki…). Ker je poškodba lahko dolgotrajna in težko odpravljiva, je izrednega pomena kar se da omejiti in zmanjšati dejavnike tveganja.

Kako Pride Do Vnetja?

Plantarna fascija je široka in debela plast vezivnega tkiva v obliki napete tetive loka. Njena glavna naloga je dinamična stabilizacija vzdolžnega stopalnega loka in absorbcija sile med gibanjem (npr.: hoja, tek…). V kolikor napetost fascije in stres na tetivo postaneta prevelika, na fasciji nastanejo majhne raztrganine.

Ponavljajoče se obremenjevanje poškodovane fascije lahko povečuje število natrganin, kar prične tkivo dražiti in privede do pojava vnetja in stanja ki mu pravimo »Plantarni Fasciitis«.

Pri poškodovanih osebah je plantarna fascija je zadebeljena, ter velika med 6 in 10mm, medtem ko je pri zdravih posameznikih nekje med 2 in 4mm.
Bolečina V Peti
Tveganje za pojav plantarnega fasciitisa povečajo tudi prekomerna telesna teža, mehanika stopala in starost. Ljudje z visokim ali ploskim (npr.: povečana pronacija stopala) stopalnim lokom, oziroma nenormalnim vzorcem hoje, so bolj dovzetni za pojav plantarnega fasciitisa, saj te predispozicije vplivajo na neustrezno porazdelitev teže preko stopala, kar lahko dodatno obremeni plantarno fascijo. Prav tako naj bi bil plantarni fasciitis najpogostejši med 40. in 60. letom starosti.

Kronično vnetje plantarne fascije povzroča tudi trn v peti. Kalcinirana tvorba nove kosti draži tetivo in povzroča vnetje ter s tem povezane bolečine v podplatu.

Čeprav je pomembno poudariti, da je veliko mnenj na vzrok-posledica trna v peti na plantarni fasciitis kontradiktornih, konec koncev, ali je bila prej kura ali jajce je v temu primeru nepomembno. Pomembno pa je, da težavo uspešno odpravimo in maksimalno zmanjšamo dejavnike tveganja. V večini primerov se lahko plantarni fasciitis uspešno odpravi na konzervativen način, brez kirurškega odstranjevanja trna v peti.

Simptomi Vnetja Stopalnega Loka

Glavna pritožba pacientov s plantarnim fasciitisom je bolečina v peti (na dnu), včasih pa so pridružene tudi bolečine v stopalu, oziroma podrobneje, bolečine v stopalnemu loku. Običajno plantarni fasciitis prizadene eno nogo, redkeje pa obe nogi hkrati.
Bolečine v Stopalu

Bolečina plantarnega fasciitisa se razvija postopoma, ki je lahko topa ali ostra. Običajno je hujša zjutraj, ko se prvič stopi iz postelje ali po dolgotrajnemu sedenju oz. počitku. Bolečino sproži tudi daljše obdobje stanja na nogah. Hoja po stopnicah (t.j.: plantarna fleksija) je lahko zaradi togosti fascije otežena.

Ljudje s plantarnim fasciitisom običajno ne čutijo bolečine med aktivnostjo, temveč tik po prenehanju zaradi povečanega draženja in vnetja fascije.

Besede, ki jih pacienti s plantarnim fasciitisom pogostokrat uporabljajo za opis bolečine so tudi: »Boleča stopala / Boleča peta / Boleči podplati« …ipd….

Morebitne Komplikacije

V kolikor plantarni fasciitis ignorirate, lahko pride do kronične bolečine v stopalu in peti, ki bo ovirala vaše vsakodnevne aktivnosti.

Plantarni fasciitis bo vplival na spremembo načina hoje kot podzavesten način lajšanja bolečine v stopalu, kar lahko dolgoročno povzroči dodatne težave s stopali, koleni, kolki ali hrbtom.

Rešitve So Za Vsakega Posameznika Različne

V kolikor plantarni fasciitis ignorirate, lahko pride do kronične bolečine v stopalu in peti, ki bo ovirala vaše vsakodnevne aktivnosti.

Počitek

Zmanjšanje ali celo prekinitev športnik aktivnosti, ki povečajo bolečino v stopalu, je običajno prvo priporočilo ob pojavu plantarnega fasciitisa. Zavedati pa se morate, da to ne pomeni ležanje na kavču ves dan, ampak izogib določenim dejavnostim, ki fascijo iritirajo (npr.: tek, skoki…). Pri večini posameznikov se namreč stanje izboljša in izgine v obdobju 6 mesecev, v kolikor so bili pri miru ali ne.

Hlajenje 

Najučinkoviteje, je hladiti razbolelo stopalo tako, da zamrznete vodo v pol-litrski plastenki, ter valjate stopalo preko plastenke približno 20 minut. To lahko ponovite 2 do 3-krat na dan, pri tem pa ne pozabite obuti nogavice, ter tako zaščititi kožo podplata pred prevelikim hladom ledu. Na začetku vam hlajenje lahko pomaga zmanjšati občutek bolečine, ni pa to dolgotrajen in učinkovit način odprave težave.

Ortopedski vložki In Vložki Za Peto

Blazinice za peto in ortopedski vložki lahko zmanjšajo bolečino pri stoji in hoji. Ob udarcu pete ob tla, se na fascijo prenese precejšnja sila, ki fascijo napne in povzroči mikrotravmo (drobne natrganine v tkivu). Prekomerno število nezaceljenih mikrotravm tako skupaj z omenjenimi dejavniki tveganja (slaba obutev, debelost, skoki,…), povzroči vnetje fascije.

Vložki za peto in ortopedski vložki lahko pomagajo zmanjšati to napetost na plantarno fascijo in nabiranje mikrotravm fascije. Mehke silikonske blazinice za pete so poceni in delujejo tako, da peto dvignejo in silo na fascijo v akutni fazi vnetja ublažijo.

Blazinice za peto so le kratkotrajna rešitev za ublažitev bolečine. Nasprotno, pa ortopedski vložki po meri korigirajo biomehaniko stopala ter prerazporeditev sile preko vzdolžnega in prečnega loka stopala, ter preprečijo preobremenitev plantarne fascije.

Kortizonske Injekcije

Kortizon, vrsta steroidov, je močno protivnetno zdravilo. Z namenom zmanjšanja bolečine in vnetja, se ga injicira v plantarno fascijo, vendar je število injekcij omejeno, rešitev pa začasna! večkratne injekcije steroidov lahko namreč povzročijo pretrganje plantarne fascije, kar privede do ploskega stopala in kronične bolečine v stopalu.

Kineziotaping

Kineziotaping se lahko uporabljajo za dodatno oporo stopalu in način lajšanja bolečine. Čeprav do sedaj ni bilo ugotovljenega nobenega znanstveno potrjenega pozitivnega učinka kineziotapinga, bom rekla tako, da v kolikor ima pacient občutek da mu pomaga, ga uporabite. Škoditi z uporabo traku ne morete!
Fascija

Fizioterapija

Program fizioterapije vključuje posebne manualne tehnike (npr.: trigger point terapija), ter terapije (npr.: ultrazvok, tecar terapija…) za zmanjšanje vnetja okrog plantarne fascije.

Najboljše rezultate rehabilitacije naj bi dala terapija z udarnimi globinskimi valovi in tecar terapija. Terapija z udarnimi valovi naj bi pospešila celjenje tkiva in s pomočjo ustvarjanja valovanja sproščala okoliške mišice.

Kineziologija

S pomočjo ustreznih vaj je potrebno plantarno fascijo in ahilovo tetivo nežno raztegniti, ter okrepiti mišic meč, ki so odgovorne za stabilizacijo gležnja in funkcionalen način hoje, ter posledično tudi manjšo prekomerno obremenitev fascije.

Glaven namen kinezioterapije pa je poleg odprave vnetja, predvsem ocena in analiza gibalnih vzorcev, ter odprava morebitnih nepravilnosti. Zakaj? Zato ker je plantarni fasciitis mnogokrat povezan tudi z drugimi biomehanskimi nepravilnostmi (npr.: kolko, koleno ali hrbtenica), kjer zaradi motene biomehanike gibanja pride do nepravilne obremenitve stopala in s tem do vnetja plantarne fascije.

Fizioterapija in kineziologija predstavljata ključni del zdravljenja plantarnega fasciitisa.

Kaj Lahko Naredite Sami?

Plantarni fasciitis se uspešno rehabilitira s kombinacijo vaj in terapij. Veliko k rehabilitacijskemu procesu pripomorete tudi sami.

1. MASAŽA STOPALA Z ŽOGICO

Za izvedbo potrebujete manjšo žogico. V akutni in boleči fazi je priporočljiva mehkejša žogica (npr.: teniška), v kolikor bi si pa v kasnejši fazi želeli bolj točkovnega pritiska, lahko uporabite golfsko žogico. Z rolanjem stopala preko žogice, masirate vašo fascijo od pete do prstov. Ko pridete do bolečega predela, se lahko tam malo zaustavite in premikate naprej in nazaj preko bolečega predela, vendar z masažo ne pretiravajte! Ostra bolečina naj vam bo znak za prenehanje oziroma zmanjšanje pritiska. Vajo lahko izvajate v stoječem ali sedečem položaju.

Uporabljajte masažni valj namenjen stopalom, ter masirajte stopalo le vsaki 3.dan, saj boste s prekomerno vsakodnevno masažo stopala, fascijo le še bolj dražili in podaljševali trajanje vnetja.

Plantarna Fasciija

2. RAZTEZANJE PLANTARNE FASCIJE

Vajo boste najlažje izvajali sede na klopi. Poškodovano stopalo položite na stegno zdrave noge ter se primite za peto, s čimer boste poskrbeli, da bo peta ostala med raztezanjem nepremična. Nato se primite za prste in jih potegnite navzgor proti goleni tako, da začutite prijeten razteg v stopalnemu loku. Raztezanje izvajajte po PNF metodi raztezanja, in sicer: držite v raztegnjenemu položaju vsaj 60 sekund, nato se za 10 sekund skušajte raztegu upreti (aktivirajte stopalni lok….prib. 50%vaše moči), nato pa ponovno fascijo raztegnite in držite dodatnih 60 sekund.

Plantar Fasciitis
3. RAZTEZANJE IN KREPITEV MEČNIH MIŠIC

Kako najučinkoviteje raztezati in krepiti mečne mišice v vseh ravninah, pa si lahko pogledate v tukaj.

Pri izvajanju krepilnih vajah bodite pozorni na bolečino, saj v kolikor je ta še vedno prisotna in je po vaši oceni na lestvici od 1 do 10 večja kot 3, je potrebno vaje poenostaviti, v kolikor pa le to ni možno, pa najprej vnetje zmanjšati do te mere, da bolečina pri izvedbi vaj ne bo prisotna.

4. DODATNE VAJE ZA KONTROLO GIBANJA PRSTOV

Kirurško Zdravljenje

Kirurško zdravljenje pride v poštev šele po 12 mesecih agresivnega konzervativnega zdravljenja.

Večina pacientov ima dobre rezultate pri operaciji. Ker pa lahko operacija povzroči kronične bolečine in nezadovoljstvo, je priporočljiva šele po izčrpanju vseh konservativnih ukrepov.

Zaključek 

Plantarni Fasciitis predstavlja vnetje stopalnega loka, katerega lahko učinkovito odpravimo konzervativno.

V akutni fazi je predvsem potrebno omejiti bolečino in zmanjšati vnetje. V nadaljevanju pa vrniti tkivu njegovo optimalno dolžino (t.j.: plantarna fascija in Ahilova tetiva), ter okrepiti mišice meč ins topala, ter tako zagotoviti stabilnost skočnega sklepa in učinkovito biomehaniko (t.j.: prerazporeditev sil v stopalu).

Dodatno, je priporočljivo obiskati strokovnjaka na področju gibanja (npr.: kineziologa), ki vam bo ocenil vaše vzorce gibanja ter obseg giba sklepov. Na podlagi ugotovitev pa prisotne nepravilnosti odpravil. Tako vam bo omogočil varen in podzavestno nadzorovan način gibanja, ter nadaljnje prijetno udejstvovanje z vam ljubimi športnimi aktivnostmi.

V kolikor si želite rezervirati posvet in pregled, me lahko kontaktirate TUKAJ.

Na naslovni strani si lahko preberete še o drugih poškodbah.

Pogosta Vprašanja

Zakaj Se Pri Plantarnemu Fasciitisu Pojavi Bolečina v Stopalu?

Ker gre pri plantarnemu fasciitis za vnetje stopalnega loka, oziroma podrobneje, plantarne fascije, ki poteka ob pete do baze stopalnic. Tako lahko ob pojavu vnetja na področju pete, bolečina seva tudi na druge dele stopala. Za boljšo predstavo si lahko pogledate tudi shemo bolečine ob plantarnemu fasciitisu, ki jo najdete v članku.

Lahko Še Vedno Tečem V Kolikor Imam Plantarni fasciitis?

Običajno se bolečina pri plantarnemu fasciitisu ne pojavlja med samim tekom, ampak po končani aktivnosti zaradi iritacije fascije. Zato naj vam bo smernica vaša bolečina po aktivnosti, katera v akutni fazi na lestvici od 1 do 10 ne sme biti več kot 3. V kolikor je večja, za nekaj časa prekinite s tekom in najprej vnetje pozdravite. Morda zamenjate tek s kolesarjenjem ali plavanjem 😉

Ali Je Entezitis Enako Kot Plantarni Fasciitis?

Enteze so mesta na telesu, kjer se vaše tetive in vezi naraščajo na kost. Entezitis (ali entezopatija) pa imenuje vnetje teh narastišč, ki postanejo boleči zaradi poškodbe, prekomerne obrabe ali bolezni. Vzroki za pojav entezitisa so lahko različni (npr.: trn v peti, artritis…..), zato ne moremo reči da sta entezitis in plantarni fasciitis enaka, čeprav sta oba vnetni stanji. Ena izmed najpogostejših oblik entezitisa je na peti, kateremu drugače pravimo tudi Ahilarni tendinitis.

Teja Ličen Slika

Teja Ličen, mag. kin.

Blog “Moje Gibanje”  je zasnovan kot prostor spoznanja in srečevanja, s pestrim naborom zanimivih prispevkov na temo gibanja, treninga, zdravja, bivanja.

Deli s Prijatelji:

Widget

Pin It on Pinterest