Trn v Peti – Trn Težav Naših Stopal

Trn V Peti
Teja Ličen Slika

Objavila Teja Ličen – Avgust 15, 2021 

Vaše stopalo in gleženj sestavlja 26 kosti, 33 sklepov in več kot 100 kit. Petnica (lat.: calcaneus) je največja kost stopala. Pretirana obremenjenost pete med hojo ali športnimi dejavnostmi  privede do bolečine in poškodbe. Bolečino v peti najpogosteje povzroči plantarni fasciitis  in trn v peti,  lahko pa je tudi posledica drugih vzrokov kot so stresni zlom, tendinitis ahilove tetive, artritis, draženje živca ali redkeje, vnetja ciste. Ker obstaja več možnih vzrokov je pomembno pravilno diagnosticiranje izvora bolečine v peti. Eden izmed najpogostejših vzrokov je trn v peti.

Kaj Je Trn V Peti?

Trn v peti je stanje stopala, ki ga ustvari odlaganje kalcija na petno kost (t.j.: kalcinacija pete),  začne, ki posledično draži mehko tkivo. Sčasoma se »kostni izrastek« prične večati in lahko v dolžino meri tudi več kot 1 cm

Bolečina je odvisna od oblike, velikosti in lokacije izrastka, ki  pritiska na živce in posledično povzroči vnetje okolnega tkiva. Petni trn je lahko prisoten na zadnji strani petnice (lat.: spina calcanei superior) ali spodnji strani petnice (lat.: spina calcanei superior).

Trn na zadnji strani nastane v predelu, kjer se Ahilova tetiva narašča na peto. Za tovrstno obliko izrastka se uporablja tudi izraz »Ahilova peta«. Pogostokrat so trni povezani z vnetjem Ahilove tetive (tendinitisom) in povzročajo povečanje občutljivosti in bolečine v peti med odrivanjem s prstov (npr.: tekom).

Trn V Peti Vaje

Trn na spodnji strani stopala (plantarno območje) pa je običajno povezano s plantarnim fascitisom (ang.: Plantarni Fasciitis). Plantarna fascija poteka vzdolž stopala in povezuje petno kost z bazo prvih stopalnic. Trn v peti sam po sebi ne povzroča bolečine, povzročajo vneto podplatno tkivo (t.j.: plantarna fascija/aponeuroza), ki drgne ob kostni izrastek ali trn.

Kadar govorimo o trnu v peti, običajno mislimo na slednjega.

Plantarni fascitis se sicer lahko sam po sebi razvije tudi brez trna v peti. O tovrstnemu stanju v stopalu si lahko več preberete TUKAJ.

Razlika Med Plantarnim Fasciitisom in Trnom V Peti?

Plantarni fasciitis in trn v peti sta dve različni vnetni stanji,  čeprav sta obe tesno povezani. Obe imata neugodna simptomoma: kronične bolečine v stopalu ali/in peti. Plantarni fasciitis prizadene plantarno fascijo, za katero sta značilni bolečina v stopalnem loku in boleča peta. Na drugi strani pa petni trn predstavljajo drobne nazobčane usedline kalcija – t.i.  kostni izrastki na peti, ki nastanejo kot odziv na dolgotrajni ponavljajoč stres (pritisk) na plantarno fascijo. V tem primeru je bolečina lokalizirana v peti. Kot smo omenili že prej, trn v peti morda nima nobenih simptomov, najlažje pa se ga odkrije na rentgenskem posnetku.

Trn v peti se velikokrat razvije kot posledica plantarnega fascitisa.

Dejavniki Tveganja Za Nastanek Plantarnega Fascitisa

Trni v peti so pogostejši  pri športnikih, katerih dejavnosti vključujejo veliko teka in skakanja.
Bolečina V Peti
Dejavniki tveganja za trn v peti vključujejo:
  • Nepravilen vzorec hoje; hoja, ki povzročajo pretiran stres na peto, vezi in živce v bližini pete
  • Tek; predvsem po trdih površinah (npr.: asfalt)
  • Slabo nameščeni ali pretirano obrabljeni čevlji; zlasti pri tistih, ki nimajo ustrezne opore stopalnega loka
  • Prekomerna telesna teža in debelost
  • Položaj stopala: Trn v peti in plosko stopalo oz. navznoter zvrnjeno stopalo sta statistično močno povezana, saj ima kar 81% ljudi, ki imajo bolečine zaradi trna v peti tudi plosko stopalo.
  • Artritis: trn v peti se pogosteje pojavlja pri ljudeh, ki imajo artritis in sicer p pri starosti nad 61 let celo pri 80% ljudeh z osteoartritisom in pri 72% ljudeh z revmatizmi

Kako Si Lahko Pomagate Sami?

V začetni fazi si lahko pomagate s hlajenjem  in masažo razbolele pete ter analgetiki za zmanjšanje bolečine in vnetja.

Poskusite lahko tudi z zamenjavo obuvala, pri čemer je potrebno paziti, da opetnik čevlja, oziroma njegov rob ne pritiska na peto, podplat pa je dovolj debel in mehak, da vam omogoča udobno hojo.

Ortopedski Vložki
Kot del učinkovite standardne terapije je tudi uporaba ortopedskega vložka, ki podpira vaš prečni in vzdolžni stopalni lok. Ta vložek naj bo mehak ali poltrd. Najboljši rezultati so  vidni pri uporabi ortopedskih vložkov, narejenih po meri.
Morda boste morali med zdravljenjem uporabljati celo dva vložka; v prvi fazi takega, ki bo preprečeval bolečino na razbolelem mestu (mehkejši vložek), dolgoročno pa takšnega, ki vam bo nudil ustrezno podporo vašemu stopalnemu loku (trši vložek).
S pomočjo popravkov narejenih na ortopedskih vložkih se lahko prilagaja tudi pozicijo kolena, kolka in hrbtenice. Z uporabo sodobnih materialov lahko izdelajo vložke, ki  z različnim reliefom pomagajo doseči najboljšo razporeditev teže preko celotnega stopala, ter so prilagojeni posamezniku, z največjo mero udobnosti in uporabnosti. Izjemno dobro tovrstne težave rešuje podjetja Ortopedski inžinering (OIM).

Fizioterapija – Prva Bojna Linija Za Odpravo Težav

Terapija udarnih globinskih valov (UGV terapija) ni edina možna terapija pri zdravljenju trna v peti, je pa zagotovo najučinkovitejša. UGV terapija predstavlja ne-invazivno zdravljenje kroničnih, kakor tudi akutnih vnetnih sprememb v mišično-skeletnem sistemu. S pištoli podobno napravo se na oboleli predel nanaša pulzne, klinično preverjene visoko-energijske valove, kar drobi izrastek na peti.
UGV terapija  naj bi s svojimi valovi vplivala na zmanjšanje bolečine, spodbudila aktivnost matičnih celic in tako vplivala na  uspešnejšo regeneracijo in celjenje tkiva.
Bolečine V Stopalnem Loku

Žal ni garancije za popolno okrevanje, saj se trn v peti dokazano odpravi le v 50%.

Protibolečinska Blokada – Druga Bojna Linija Za Odpravo Težav

Zdravljenje z blokada pomeni injiciranje zdravila, ki vsebuje lokalni anestetik in kortikosteroid. Zdravilo se injicira neposredno v mesto bolečine in vpliva na znatno zmanjšanje bolečine.

Pomembno je zavedanje, da blokada bolečine blaži, vendar ne odpravi trna!

Kineziologija – Tretja Bojna Linija Za Odpravo Težav

V kolikor je trn posledica plantarnega fascitisa, so učinkovite tudi raztezne vaje za trn v peti, oziroma raztezne vaje za plantarno fascijo in vse mišice stopalnega loka. Dodatno pa je priporočljivo izvajati tudi ravnotežne vaje, ki pomagajo vzpostaviti ustrezno aktivacijo stopalnih mišic, katerih odgovornost je podpora stopalnega loka in prenašanje sil med gibanjem.
Znotraj gibalne ocene posameznika, pa je potrebno biti pozoren tudi na druge sklepe, njihov obseg giba, položaj medenice…..ter k odpravi težave pristopiti celostno.

Operacija – Zadnja Bojna Linija Za Odpravo Težav

Pri več kot 90 odstotkov ljudi se bolečinsko stanje izboljša s konzervativnim zdravljenjem. V kolikor konzervativno zdravljenje po 9 do 12 mesecih ne uspe odpraviti simptomov trna v peti, bo morda potrebna operacija..Kirurške tehnike vključujejo:
  • Sprostitev plantarne fascije
  • Odstranitev trna

Zaključek 

Trn v peti je, ne glede na vzrok, stanje, ki se ga v večini primerov uspešno zdravi konzervativno. Potrebna je ustrezna fizikalna obravnava in redno izvajanje vaj.

Pri obravnavi je smiselno analizirati tudi  pacientove gibalne vzorce, ki lahko pripomorejo k nepravilnemu obremenjevanju stopal, predvsem pete in jih ustrezno popraviti.

Ortopedski vložki so najpogostejši pripomoček za lajšanje težav ali korekcije nepravilnosti stopala, tudi trna v peti.

Bodite vestni ter obiščite fizioterapijo.

Vam je bil članek všeč? Več podobnih člankov najdete tukaj.

Pogosta Vprašanja

Kako Učinkovito Odpraviti Trn V Peti?

Za najučinkovitejši način odprave trna v peti ki povzroča neprijetne bolečine, se je izkazala UGV terapija, oziroma terapija z udarnimi valovi. Kako pa le ta deluje, si lahko podrobneje preberete v članku.

Koliko Časa Traja, Da Odpravimo Trn V Peti?

Odvisno od posameznika ter velikosti vnetja okolnega tkiva in prisotne bolečine. 

Ali Vložki V Čevljih Pomagajo Pri Odpravi Trna V Peti?

Velikokrat pozitivno vplivajo na zmanjšanje ali celo odpravo simptomov. Priporočljivo je uporabljati vložke po meri.
Teja Ličen Slika

Teja Ličen, mag. kin.

Blog “Moje Gibanje”  je zasnovan kot prostor spoznanja in srečevanja, s pestrim naborom zanimivih prispevkov na temo gibanja, treninga, zdravja, bivanja.

Deli s Prijatelji:

Widget

Pin It on Pinterest